Závěrečný koncert festivalu Hudba tisíců – Mahler
Jihlava 2020 připomíná nejen osobnost Gustava
Mahlera (1860 – 1911) a jeho určitě nejpopulárnější skladbu Adagietto
ze Symfonie č. 5. O této čtvrté části Symfonie č. 5, která vznikala
v letech 1901 a 1902, se často tvrdí, že to byl jakýsi milostný dopis
Mahlerově manželce Almě. V každém případě užití této velmi intimní hudby
spojující zvuk smyčců a harfy ve filmu Luchina Viscontiho Smrt v Benátkách
z roku 1971 byla důležitým krokem Mahlerova „znovuobjevení“ v sedmdesátých
letech dvacátého století. Mahler byl v té době na vrcholu štěstí jak
v osobním tak v profesionálním životě, úspěšný šéf Vídeňské dvorní
opery, šéfdirigent Vídeňských filharmoniků a postupně stále více úspěšný
skladatel.
Antonín
Dvořák (1841 – 1904) do Vídně v devadesátých letech
devatenáctého století zajížděl a teoreticky mohl operní představení pod
taktovkou Gustava Mahlera vidět. V každém případě se zachovala
korespondence, v níž Dvořák a Mahler jednají o případném provedení opery
Rusalka ve Vídeňské dvorní opeře. I když nakonec k provedení Rusalky pod
taktovkou Mahlera nedošlo, Mahler dirigoval některé Dvořákovy skladby. Ve Vídni
zazněla také 4. února 1881 v podání tenoristy Gustava Waltera, jemuž je
dílo věnováno, premiéra Dvořákových Cigánských melodií, op. 55.
Samozřejmě na německý text Adolfa Heyduka. Později bylo dílo uvedeno do češtiny
a stalo se trvalou součástí repertoárů českých i světových pěvců. V roce
2014 požádali členové Komorního orchestru Vídeňské filharmonie a barytonista
Thomas Hampson Sylvii Bodorovou, aby cyklus původně napsaný pro zpěv a klavír,
instrumentovala pro komorní orchestr a v této podobě dílo několikrát ve
Vídni, v místě své původní premiéry, a na zájezdech Vídeňské filharmonie,
zaznělo. V této verzi, v instrumentaci Sylvie Bodorové, zazní i na
závěrečném koncertu festivalu Hudba tisíců – Mahler Jihlava 2020 v Jihlavě.
Vítězslav
Novák (1870 – 1949) je letošním jubilantem a rodákem
z Vysočiny, kde se v Kamenici nad Lipou před 150 lety narodil. Tento
skladatel a významný hudební pedagog se v roce 1896 setkal na prázdninách
ve Velkých Karlovicích s moravským folklórem, který ho významně stejně
jako později slovenský folklór, ovlivnil. Jedním z výsledků Novákova zájmu
o hudební folklór Slovenska bylo postupné vydání šesti sešitů Slovenských
spevů, které vycházely od roku 1901 až do roku 1936. Vyšlo tak celkem 80 úprav
slovenských lidových písní z různých oblastí Slovenska pro zpěv a klavírní
doprovod. V roce 1930 Vítězslav Novák vybral z tohoto rozsáhlého
souboru úprav 36 písní a instrumentoval je pro orchestr. Rukopis této
orchestrální verze je uložen v Českém muzeu hudby a v rámci jubilea
Vítězslava Nováka připravil pět z těchto instrumentovaných písní muzikolog
Jiří Štilec pro provedení na festivalu Hudba tisíců. V této orchestrální verzi
zazní tyto písně jako světová premiéra. Jestliže Mahlerovo Adagietto patří
k nejpopulárnějším a nejčastěji hraným skladbám Gustava Mahlera, pak
pětivětá Slovácká suita z roku 1903
- vzniká tedy takřka ve stejné době jako Adagietto - zase zaujímá stejné
místo v díle Vítězslava Nováka. Pět částí Slovácké suity zobrazuje
s využitím typických moravských folklorních prvků jakési stylizované a
idealizované „momentky“ ze života na Slovácku, od ranní mše, přes obraz dětí a
zamilovaného páru, tanečního reje až k nočnímu uklidnění. Dílo paří
k vrcholným a stále aktuálně sdělným skladbám Novákova tvůrčího odkazu.
On line stream na stránkách a fcb Mahler-Jihlava Hudba
tisíců - www.facebook.com/hudbatisicu, ArcoDiva, Komorní
filharmonie Pardubice, Rádio Classic, Klasika Plus, zajišťuje společnost
Pozitiv, která stream uvede i na svých stránkách.